gtag('set', {'user_id': 'USER_ID'});ga('set', 'userId', 'USER_ID'); Skip to main content

Logo. Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane logo?

Dobre logo to oprócz strony internetowej, absolutny must-have każdej firmy, która chce zostać zauważona (i to nie tylko w internecie).

Logo jest istotną częścią marki, bez względu na to, jak dużą firmą jesteś. Zazwyczaj składa się ze znaku graficznego (sygnetu) oraz tekstu (logotypu). Może wydawać się, że jego stworzenie jest łatwe, ale to nieprawda. Stworzenie dobrego logo wymaga czasu i cierpliwości.

Po co nam logo?

Tuż po tym, jak wymyślimy nazwę dla naszej firmy, należy zastanowić się nad logo, które dobrze ją zaprezentuje. Logo znajdzie się nie tylko na papierze firmowym, będzie reprezentować naszą markę na zewnątrz, np. na banerach reklamowych. Logo pozwoli nam wyróżnić się na tle konkurencji i zapewni rozpoznawalność.

Jakie cechy powinno mieć dobre logo?

Przede wszystkim powinno być łatwe do zapamiętania, ale też dobrze się prezentować. W tym pierwszym pomoże nam prostota oraz czytelność. Im prostsze logo, tym szybciej zapada w pamięć naszych potencjalnych klientów. Jeśli szukamy inspiracji, spójrzmy na największe firmy. Większość z nich postawiła na minimalizm. Tworząc logo, miejmy na uwadze, że zawsze możemy je odświeżyć, ale zanim to się stanie, powinno nam posłużyć kilka lat. Dlatego warto poświęcić nieco czasu na pracę nad nim.

Jak stworzyć dobre logo?

Kusić mogą nas skomplikowane formy i przepych, ale to dość krótkowzroczne spojrzenie, które może przynieść więcej szkody niż pożytku. Jakie są cechy prostego logo? Między innymi mała liczba kolorów i to takich, które pasują do naszej marki. Dlatego warto nieco poczytać na temat znaczenia kolorów. Zaleca się także, by nie stosować więcej niż trzech kolorów. Przy czym nie powinny być one bardzo jaskrawe i ponure. Jeśli natomiast chodzi o kroje pisma, to ich maksymalna liczba powinna wynosić dwa. 

Zachowaj umiar 

Logo powinno prezentować się tak samo dobrze w oryginale, jak i w wersji monochromatycznej. Unikajmy dużej liczby detali i bazujmy na prostych kształtach. Dobrym pomysłem może okazać się wykorzystanie figur geometrycznych, jako podstawy naszego logo. Wymuszają one na nas prostotę. Możemy postawić też na logo złożone wyłącznie z liter. A jeśli chcemy się wyróżnić, możemy zmodyfikować jedną z nich.  

Rozpoznawalność 

Mózg lubi prostotę, zwiększa ona szansę na to, że zostaniemy zapamiętani. Na etapie projektowania warto pokazać kilku osobom tworzone logo i sprawdzić, czy jest dla nich czytelne. Można też wydrukować je na kartce i przyjrzeć mu się w ten sposób. Przed przystąpieniem do projektowania, możemy przejrzeć logotypy firm z branży, w której działamy. Niech stanowią dla nas jednak jedynie inspirację i punkt startowy. Nie używajmy gotowych grafik i popularnych znaków. Pamiętajmy o tym, że nie można zapożyczać cudzych pomysłów, mogą nas one inspirować, ale w grę nie wchodzą drobne modyfikacje czy lustrzane odbicia.  Skupmy się również na historii firmy i sektorze, w którym działa. Mózg lubi też proporcje, im bardziej coś proporcjonalne, tym ładniejsze się wydaje. 

To kwestia czasu 

Tworzenie logotypu to proces, dlatego nie spodziewajmy się natychmiastowych rezultatów. Podczas projektowania logotypu, warto sobie uświadomić również, że nie stworzymy logotypu, który przypadnie do gustu każdemu. Nie jest to możliwe. Możliwe jest jednak stworzenie znaku, który będzie ponadczasowy. Postaw na minimalizm, a więc pozbądź się tego, co nie jest konieczne. Pamiętajmy o tym, że logo powinno zostać wykonane w programie do wektorowej obróbki grafiki. Pozwala to na jego późniejszą edycję.